fredag 13. mars 2009

Snikamerikanisering

Av prinsipp synes jeg ikke så mye om den såkalte amerikaniseringen, litt avhengig av hvordan man definerer det. Nå er det snakk om mat. Ikke et vondt ord om saftige burgere, men jeg synes det er litt trist at ingen andre enn meg og mormor kan lage sandefjordsmør, morrpølse og safte bær. Jeg liker ikke kaker fra butikken, styrer unna den gyldne måke, og skjønner ikke helt greia med donuts. Dette er ingen anti-USA-kampanje, men jeg foretrekker mat jeg vet hva er laget av(benzosyre hva?).
Da man vanligvis (og heldigvis) bestemmer selv i egen husholdning, ble jeg ganske overrasket her en dag over amerikaniseringen i leiren. Javel, vi spiser frossenpizza nå og da, og det hender vel vi dytter i oss litt brownies og. Det kom likevel som en overraskelse da jeg tok meg selv i å tilbringe kvelden med Bill Murray, Scarlett Johansson og en aldri så liten bøtte crème brulée-is.
Og hva verre? Det var i grunnen ganske digg.

Ingen kommentarer: